D-vitamin, så mycket sol behöver du

d-vitamin-tid-sol-beauty-comes-clean-skonhetsblogg

15-30 minuter, lättklädd och utan solkräm 

D-vitaminbehovet och därmed soltiden är indivduellt, bland annat beroende på kroppsstorlek, hudfärg, ålder och vilken D-vitamin nivå du har i kroppen från början. Men att utsätta sig för stark sol mellan 15 och 30 minuter, utan solkräm och med bart ansikte, armar och ben brukar vara en vanlig rekommendation.

I Sverige räcker bara solen mellan maj och augusti

D-vitamin bildas av kolesterol i huden när vi träffas av UVB-strålning. Eftersom atmosfären filtrerar bort det mesta UVB när solen står lägre än i 45 graders vinkel så är det bara mitt på dagen mellan maj och augusti som solen räcker på våra breddgrader. Är din skugga kortare än du själv så står solen tillräckligt högt. I solarium finns inga UVB-strålar och en solkräm med hög SPF filtrerar bort alldeles för mycket UVB-strålning för att man ska kunna bilda tillräckligt med D-vitamin.

Därför så viktigt med D-vitamin

D-vitamin är egentligen en grupp fettlösliga prohormoner som omvandlas till aktiva och livsnödvändiga hormon i kroppen, inblandat i en mängd biologiska processer. Vi har över 1000 gener som är känsliga för D-vitamin, så en brist kan teoretiskt sett ge nästan vilken sjukdom som helst. Allt från depression, infektionskänslighet, graviditetskomplikationer, hjärtsjukdomar och autism har kopplats till D-vitaminbrist. Och brist har de flesta svenskar, särskilt vintertid.  Med åldern försämras förmågan att bilda D-vitamin.

Testa din nivå av D3!

Eftersom solsäsongen är så kort här i Norden (och för den som ogärna solar) och eftersom D-vitamin inte lagras så länge (halveras efter tre veckor) så kan det vara smart att ta tillskott. Men helst bör man först ta ett blodprov testa sin D-vitamin-nivå för att få rätt dosering. Ett sådant test kan man tex få hjälp med av min sambo som är kost och träningsrådgivare och bloggar här. Han har skrivit ett par bra inlägg om D-vitamin här och här.
 

Lägg till kommentar