Marathon-löpare riskerar hjärtproblem och för tidig död

marathon-risker-forstorat-hjarta-uthallighetstraning-dodlighet

Lugn jogg bättre för hjärtat än att springa hårt

Tränar man för ett friskt och långt liv bör man undvika extrem uthållighetsträning som t ex Marathon och Triatlon. Att den här typen av extrem aerob ansträngning kan vara skadligt för hjärtat är nya och mycket kontroverisella rön. Det är framförallt hjärtspecialister som James O'Keefe (se hans mycket intressanta föredrag här nedan) som har börjat slå larm. Rapporterna bygger på forskning från uppföljande data under 20 års tid. Rätt gediget med andra ord. Att utsätta sitt hjärta för extrem påfrestning under lång tid (och över lång tid) kan ge förstorat hjärta och för tidig död. Framförallt risktfyllt för den över 40, då kroppens fysiska återhämtningen är betydligt mer långsam än när man är yngre.

Långsam till medelintensiv träing 2-3 gånger i veckan under 30 till 60 min är fullt tillräckligt för att ge stora hälsoeffekter. Mer betyder inte bättre.

hunter-gather-training

Snarare "born to stroll" än "born to run"...

Att träna för mycket är lika skadligt som att inte träna alls

Först och främst, att träna måttligt är otvivelaktigt positivt för hälsan. Men nu finns det alltså en rad studier som visar att överträning är lika dåligt för hälsan som att inte träna alls. Det finns en koppling mellan livslängd och träningsmängd/intensitet. För hjärtats hälsa är en lugn jogg mer optimalt än att springa hårt och länge. Men kanske viktigast av allt, vi bör röra oss mycket (mer än vad de flesta gör idag) och lugnt varje dag. Vardagsmotionen är otroligt viktig. En joggare lever i genomsnitt 6 år längre än någon som inte tränar alls. 

Rent evolutionär är vi människor däremot inte gjorda för att hård aerob träning under flera timmar i sträck, sju dagar i veckan. I en jägar/samlarkultur är snarare många timmars promenerande och andra låg- till medelintensiva aktiviteter det naturliga. Fysisk aktivitet i hög intensitet förekommer oftast endast i korta "rusher".

james-okeefe-cardiovascular-damage-extreme-endurance-exercise-mortality-running-speed

Tydlig data visar att det finns en U-formad kurva i diagrammet vad gäller kopplingen mellan hastigheten och livslängden hos den som springer

Träningsråd från hjärtspecialist James O'Keefe:

Man kan ha många olika skäl till att träna. Nedanstående råd är satta ur ett hälsoperspektiv för att bygga ett starkt och friskt hjärta

Sammanfattning generella träningsråd

  • Vardagsmotionera dagligen i lätt till måttligt tempo så mycket du kan: Stå, gå, cykla, ta trapporna... Generellt rör vi oss alla alldeles för lite
  • Begränsa hård ansträning till mellan 30 och 60 min/per gång, max 2-5 gånger i veckan
  • Variera din träning, blanda t ex: Styrketräning, Pilates, Yoga, Promenader och HIT (High Intensity Training = Intervaller i hög intensitet)

Optimala frekvensen/hastigheten för dig som springer:

  • Hastighet: 9,5 - 11 km/tim (dvs en rätt lugn jogg!)
  • Frekvens: 2-5 gånger i veckan
  • Total sträcka: 16-24 km i veckan

 

joggers-lever-langre-extrem-uthallighetstraning-kan-ge-hjartproblem

 

 

james-okeefe-endurance-training-carduvascular-damage

 

Extreme Endurance Exercise can damage your heart and shorten your life expectancy

This is new an highly controverisial scientific claims, but never the less hard to ignore. Training in general is in total essential for a good health and logevity, but at a certain amount and intensity of training the benefits will instead turn to an increased health risk. Please look at the film clip with the Cariovascular expert James O'Keefe at the top of this post!

 

Kommentarer

Bild för Isabel

Tycker det här är väldigt intressant :)
Läste om det här i början på året, att efter 26min av högintensivträning/långdistansjoggning så börjar hälsan att lida, speciellt hjärtat då. Och att människor är inte riktigt gjorda för att springa länge, men vi har ju en fascination över vad kroppen kan faktiskt stå ut med ;)
Människor är egentligen Sprinters som alla andra - springa fort ifrån faror, kolla bara på en katt när den får damp ^^. Dessutom är sprint bra för hjärtat och mer naturligt - dvs att det görs så klart i korta perioder.

Har haft en period där man tränade avsevärt mycket, ca 2timmar 5-6 dagar i veckan. Men sen sen så drog det någon slags common sense inom mig att träning mer än 30min är inte bra.

Själv springer jag sällan mer än 3km, vilket tar ca 15-20min för mig, och då är det terräng (branta backar). Är nästan allergisk mot träning som tar mer än 20 minuter haha, om inte det är promenad/powerwalks som är väldigt underskattat (brukar även lägga till lite sprint på mina promenader)! Tror jag har en väldigt bra intuition om vad som räcker för min kropp :) Vilket jag tycker ibland många har bortkopplat :/

Samtidigt så känner jag väldigt många som älskar långdistanslöpning, gärna springer 10km nästintill varje dag + 1h gym. Dessa bekanta kör ju dock HCLF, vilket betyder mer syre till cellerna och energi, så kanske de gör rätt till sig? Om man känner att man orkar?
Men frågan är när det blir "Mind over Matter"?

Det här med lagom är ju ändå kul, då det är så individuellt. Skadorna visas säkerligen synliga flera år efteråt. Ålder och diet har stor inflytande till hur mycket kroppen orkar och hur fort den klarar att reparera sig efter träning.

Jag märker ändå stort att oavsett vad studierna visar så kommer folk ändå göra lite som de vill, och pushar sina kroppar till det extrema. Träning är ju lite som meditation, och för en långdistanslöpare så betyder det en timmas egen tid av reflektion eller bara få vara.

Historien bakom Marathon kände jag faktiskt inte till! Man kan ifrågasätta varför andra vill gå (eller rättare sagt, Springa) i en död mans fotspår, men å andra sidan så röker folk fortfarande och kör Atkins >.<

Bild för Lars Leonardsson
Lars Leonardsson,

Det finns nog nån gräns för när ökad träning börjar få en negativ hälsoeffekt. Men den torde ligga högt upp för ingen har hittat den än, inte O'Keefe heller. Han hänvisar till Köpenhamnsstudien men hans slutsats saknar varje uns av vetenskaplighet.

Det finns många brister men den som är enklast att förklara är denna:
Det är endast ett(1) eller två(2) dödsfall (beroende på del) som ligger till grund för slutsatsen att det är sämre att springa fort, ofta eller mycket. Det nämns inte vad dessa dödsfall hade för orsaker. Om den ena avlidne löparen helt enkelt blev påkörd av en bil skulle slutsatsen bli den omvända.

Författarna till artikeln hade tillgång till dödsorsakerna och med ett så tunt material måste man självklart kontrollera om det fanns några tillfälligheter som spelade in. Antingen har de gjort det och mörkat, eller så ville de inte riskera att "förstöra storyn". Jag tvekar inte att kalla detta intellektuellt ohederligt. Men forskare är också människor, man ser vad man vill se.

O'Keefe sägs ha som käpphäst att för mycket träning är skadligt. Att han är med och skriver en så usel forskningsrapport tyder på att han inte har något alls på fötterna. Men bättre studier är på gång, nånstans går gränsen. Hittillsvarande brist på vetenskapligt hållbara samband tyder på att den gränsen är bortom nästan alla motionärers träningsprogram.

Bild för Mitte
Mitte,

Hej Lars, 

Tack för din kommentar! Jag uppskattar när många perspektiv kan lyftas fram. Verkar spännande med nya studier. Du får gärna höra av dig när dessa har publicerats. :)

Bild för cialis from canada

prezzo cialis a buon mercato <a href="http://kawanboni.com/ ">cialis 5 mg</a>
cialis en mexico precio <a href=http://kawanboni.com/>cialis without a doctor's prescription</a>
buy cheap viagra online <a href="http://viagraessale.com/ ">Viagra uk</a>
online pharmacy viagra generic <a href=http://viagrayosale.com/#low-cost-viagra-20mg>Viagra online</a>
only here cialis pills http://kawanboni.com/#cialis-tablets
buy viagra online without http://viagravonline.com/

Bild för cialis pills

cialis tadalafil online <a href="http://cialisyoues.com/#sialis">buy cialis</a>
canada discount drugs cialis <a href=http://cialisyoues.com/#tadalafil-20mg>cialis generico online</a>
buying viagra online safe <a href="http://viagraessale.com/ ">Tadalafil</a>
where do i buy viagra <a href=http://viagrayosale.com/#cheap-viagra>Viagra 20 mg</a>
order generic cialis online http://cialisyoues.com/
buy genuine viagra online http://viagravonline.com/#viagra-lowest-price

Bild för cialis generika

does cialis cause gout <a href="http://cialisyoues.com/ ">purchasing cialis on the internet</a>
ou trouver cialis sur le net <a href=http://cialisyoues.com/#viagra-vs-cialis-vs-levitra>cialis daily</a>
buy viagra online no prescription uk <a href="http://viagraessale.com/ ">Viagra cost</a>
sildenafil sildenafil <a href=http://viagrayosale.com/#viagra-online>Viagra vs viagra</a>
cialis generico http://cialisyoues.com/#cialis-lowest-price
buy viagra alternative http://viagravonline.com/#viagra-20mg

Bild för cialis without a doctor&#039;s prescription

we use it cialis online store <a href="http://cialisonl.com/ ">cialis for daily use</a>
order generic cialis online <a href=http://cialisonl.com/low-cost-cialis-20mg>cialis 20 mg best price</a>
where to buy viagra uk <a href="http://viagrayosale.com/viagra-or-viagra">Viagra from canada</a>
pharmacies <a href=http://viagravonline.com/viagra-sans-ordonnance>Viagra generic</a>
cialis tablets http://cialisonl.com/tadalafil-10-mg
viagra online pharmacy levitra http://rldta.com/viagra-generic

Bild för cialis vs viagra

weblink price cialis <a href="http://cialisees.com/#viagra-vs-cialis">cialis canada</a>
cialis dosage amounts <a href=http://cialisees.com/>cialis tablets australia</a>
discount viagra <a href="http://viagrayosale.com/viagra-prices">Viagra purchasing</a>
get a prescription online for viagra <a href=http://viagravonline.com/viagra-sans-ordonnance>Discount viagra</a>
cialis efficacit http://cialisees.com/
can you buy viagra at the store http://viagravipsale.com/

Bild för EllFloavy

Propecia Antes Del Embarazo Lilly Cialis 10mg Et 20mg <a href=http://cialiviag.com>buy generic cialis online</a> Venta De Viagra Espana Deyrel On Line 2095 Albuterol Inhaler

Sidor

Lägg till kommentar