Acne

Varva ner, koppla av och vila dig snygg i sommar!

kortisol-koppla-av-varva-ner-de-stress-chill-skin-hud

Avkoppling, rena föryngringskuren!

Passa på, slappa dig igenom semestern med gott samvete. Att vila och koppla av är rent fysiskt välgörande för hela kroppen, så även för huden. När du varvar ner eller sover sänks nämligen nivån av stresshormon, kortisol i kroppen. Kortisol kallas också "dödshormonet" eftersom det har en generellt nedbrytande effekt på kroppen. Kortvarig stress och tillfälliga kortisoltoppar är inte skadliga, men att ständigt gå runt och vara stressa med konstant förhöjda kortisolnivåer påverkar kroppen negativt på en rad olika sätt. Bland annat bidrar kortisol till en snabbare nedbrytning av kollagenfibrer, inte helt positivt då hudens vävnad till 90% består av kollagenfibrer. Att stressa för mycket är alltså ett sätt att påskynda hudens åldrandeprocess. Men även andra hudproblem, som t ex acne påverkas negativt av stress.  

Så försämras hudens hälsa av kortisol

Överexponering av kortisol kan påverka huden genom att:

  • Öka oljeproduktionen och därmed indirekt bidra till akne
  • Öka sötsuget och mängden AGEs (Age-related Glycation End-products) som i sin tur kan ge ökad mängd akne och rynkor
  • Påverka insulinkänsligheten och ge förhöjt blodsocker (dvs mer AGEs i omlopp)
  • Öka mängden eikosanoider (inflammationsbildande signalsubstanser) och relaterade cytokiner och därmed bidra till: sämre sårläkning, långsammare cellförnyelse och hudirritaion med klåda, svullnad och rödhet (vilket är anledningen till att både eksem och rosacea kan triggas av stress)
  • Öka mängden fria radikaler som i sig har en nedbrytande effekt på huden (kan bland annat ge skador på hudens DNA och försämrad barriärfunktion och minskad fukthalt i huden)

Motion, meditation, yoga, sömn eller kosttillskott...
välj din stresshantering!

Förhöjda kortisolnivåer kan man få av många olika typer av stresstillstånd. Känslomässig stress, sömnbrist, eller till och med den fysiska stress som uppstår  under en diet. Fysiskt "stress" från träning (så vida det inte rör sig om extremt påfrestande träning) leder intressant nog inte på samma sätt till förhöjt kortisol, utan kan tvärtom sänka kortisolnivån.

Förutom att motion är en effektiv stresshantering så finns många andra sätt att sänka sitt kortisol. Att utsätta sig för mindre stress är kanske det mest självklara. Eftersom det är högst individuellt vad som stressar måste den stressade fundera över orsakerna. Kanske reflektera över sin livsstil, sitt jobb och sina relationer? Vad ger dig energi och vad dränerar dig på detsamma? Yoga, meditation och Tai chi är erkända metoder för stresshantering. Men att "bara" sova ordentligt funkar också. Förutom att kortisolnivåerna sänks under djupsömn så ökar dessutom mängden tillväxthormon (centralt för all cellförnyelse) när vi sover.  Därför är också sömn ett av de mest effektiva skönhetstipsen, dessutom helt gratis

Det finns många örter som kan verka rogivande. Varlerina, passionsblomma och kamomill för att nämna några. Men man kan också dricka grönt te som avkoppling. Den aktiva ingrediensen theanine i te lugnar nämligen utan att söva eller göra dig dåsig. Ashwagandha, även kallad indisk ginseng traditionellt använd inom den ayurvediska medicinen, är en annan växt som kan motverka stresssymptom och ge ökad energi. Dessutom har både grönt te och ashwagandha en förmåga att trigga kroppens egna kraftfulla antioxidantförsvar, det sk Nrf2 vilket gör dem extra intressanta.

Källa:

Så får du finnar och rynkor av socker!

socker-sugar-rynkor-wrinkles-acne-finnar

Huden bryts ner av AGEs (Age-related Glycation End-products)

Alla vet att det rent allmänt är dåligt att äta sötsaker. Men att man i längden kan få finnar, rynkor och slapp hud av ett förhöjt blodsocker var i alla fall nytt för mig. Boven i dramat stavas AGEs – Age-related Glycation End-products och innebär förenklat uttryckt att en sockermolekyl gifter ihop sig med en fett- eller proteinmolekyl. Det hela funkar ungefär så här:

Vår kropp är till stor del uppbyggd av olika slags proteiner, kollagen är ett av de vanligare. Hudens utfyllnad utgörs till huvudsak av kollagenfibrer. När ett protein blir exponerat för ett förhöjt blodsocker så kan det brytas ner snabbare. Då uppstår nämligen en viss reaktion, även kallad glycation, non-enzymatic glycosylation, eller cross-linking, vilket innebär att en sockermolekyl binder sig till proteinmolekyl (eller fettmolekyl). Den här nya föreningen tar sen proteinets plats i kroppen, men gör då ett mycket sämre jobb. I huden kan det här leda till att kollagenet och elastinet långsamt bryts ner, vilket i sin tur resulterar i en hängigare hud med fler rynkor. Men man kan även få acne av socker, även här till följd av att hudens funktion på olika sätt försämras.

AGEs – bildas tråkigt nog ofta i köket!

AGEs kan bildas både i (endogenus) och utanför (exogenus) kroppen. T ex bildas det en hel del AGEs i köket. Ju mer, ju godare tycker många. Det är precis den här kemiska reaktionen mellan aminosyror och kolhydrater som gör att köttet får en perfekt stekyta, att brödet blir vackert gyllenbrunt och att chipsen får fin färg och blir knapriga. På köksspråk kallas processen för Maillardreaktion, vilket är något som inträffar vid den mesta grillning, stekning, rostning och bakning. Det krävs en temperatur över ca 120 grader för att den ska uppstå (bland annat därför som rå och kokt mat är nyttigare). En reaktion som i det här fallet typsikt nog skapar underbara doft och smaksensationer... Tyvärr kan en maillardreaktion även ge upphov till att det bildas ett cancerogent ämne, Akrylamid. Ni minns väl akrylamidlarmen kring chipsen för ett antal år sedan? Fram till relativt nyligen trodde man inte att exogena AGEs kunde ha någon negativ negativ effekt i kroppen, men numera vet man att de tvärtom kan spela en betydande roll vid olika inflammationer och sjukdomstillstånd. 


In English

Sugar can give you wrinkles and pimple. How? Beacause of AGEs – Age-related Glycation End-products, a chemical reaction between a protein and a carbohydrates bonding together in a new way (cross-linking). This type of AGEs-reaction also called the Maillard-rection, occures every day around us. It is involved when your bread is getting a nice smell and a golden brown colour in the owen. But when it happens in your body, in your skin for instance the newely cross-linked proteins are starting to malfunction a bit. Something that leads to a break down of elastin and collagen and even acne.

Källa:

Shawn Talbott, Cortisol Control and the Beauty Connection, första utgåvan, sid 17-19, 37-39
http://www.legendarypharma.com/glycation.html
http://www.dermalinstitute.com/us/library/11_article_Structural_Changes_...
http://www.wisegeek.org/what-is-glycation.htm
http://www.nbcnews.com/id/21257751/ns/health-skin_and_beauty/t/face-fact...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16706655
http://en.wikipedia.org/wiki/Glycation
http://longevity.about.com/od/researchandmedicine/p/crosslinking.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11321937
http://circres.ahajournals.org/content/95/3/233.long
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_glycation_end-product
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7468617

Har du blemmig och känslig hud? Vill du hjäpa mig recensera rengöring och kräm från nya S5?

s5-calm-serum-balance-fluid-neutralise-cleanser

Spännande nyheter för känslig hud: S5 Calm Serum, S5 Balance Fluid och S5 Neautralise Cleanser

Har just fått hem ett par produkter för känslig hud av nya märket S5. Det som väcker mitt intresse är att produkterna inte bara är naturbaserade (till 99,25%), utan även innehåller en del spännande aktiva ämnen samtidigt som de är helt fria från allergener. Produkter för känslig hud tycker jag annars ofta är relativt enkla och utan några aktiva ämnen alls. Ska man ha naturbaserade produkter utan allergener får man ofta leta bland baby-produkterna. Serumet tror jag kommer passa min torra och känsliga hud perfekt, men rengöringen och krämen är tänkta för fet, blemmig och känslig hud. Så dessa två kan jag tyvärr inte testa själv. Men har du kanske lust att göra det åt mig? Mejla i så fall till . Märk mejlet med "Test av S5", så kan du få testa och sen skriva ett gästinlägg här på bloggen.

S5 kommer snart att säljas på Selected Skincare.

Silicea Kiselgel – behandling av acne på naturligt sätt

silicea-mag-tarm-gel-acne

Magmedel på finnen!

Nu var det rätt länge sen jag hade finnar, men förr (innan jag fick barn) kunde jag få ett par enstaka någon gång i månaden. Och något som då faktiskt funkade rätt bra som behandling var att stryka kiselgel på finnen. Bakteriedödande utan att torka ut. Därför hade jag länge för vana att ha en flaska Silicea hemma. Duttade på lite gel på kvällen när jag behövde. Gelen torkar och blir lite vit, så inte helt snyggt dagtid tyvärr. Kisel som kosttillskott sägs allmänt vara bra för hud- och hårkvalitén och finns både som gel och kapslar. Vill man ha en helt ren kiselgel (kiseldioxid) ska man välja Silicea Mag-Tarm gel. Det påstås att kisel, likt en svamp kan binda bakterier och giftiga ämnen till sig och sedan föra bort dessa från kroppen. Du kan köpa Silicea hos Bodystore.

Pormaskar och finnar? Komedogena ämnen i hudvård och smink.

komodogena-amnen

Man brukar säga att vissa ämnen i smink och hudvård kan täppa igen porerna. Dessa (vanligt förekommande) ämnen kallas komedogena och har en tendens att öka ihopklumpandet av döda hudceller (keratinocyter) inne i talgkörteln. De kan också reta talgkörteln hos en del känsliga personer, särskilt om man använt en produkt en längre tid. Alla ämnena i listan nedan har rapporterats vara komedogena. Men bara för att de ingår i en beredning behöver inte slutprodukten i sig vara komedogen, det har med fler faktorer att göra. Hur produkten är formulerad, övriga ingredienser etc. 

Öppna eller slutna komedoner?

Du kan få sk öppna eller slutna komedoner. De öppna brukar i folkmun även kallas pormaskar. De har en svart prick i mitten, vilket inte är tecken på smuts utan att talget har oxiderat. Slutna komedoner kallas även milier och ser ut som en liten vit upphöjning/prick på huden. De är en liten talgsamling som saknar poröppning och därför inte kan klämmas ut. 

Ämnen som rapporterats kunna vara komedogena

Fler listor med fördjupad information:

Källa:
"Unwanted effects of cosmetics and drugs used in dermatology" Ed: DeGroot AC, Weynland JW, Nater JP. Elsevier, Third ed, 1994  
Natalia Michalun och M. Varinia Michalun, "Milady´s Skin Care and Cosmetic Ingredients Dictionary", tredje utgåvan, 2010, sid 50

Självförvållad Acne (Acne Exoriee) – Sluta klämma nu'rå!

 acne-exoriee-klamma-finnar-popping-pimple

Vanligt hudproblem, helt självförvållat

Alla vet att man inte ska klämma finnar och pormaskar. Ändå gör man det. Som en slags meditativ avkoppling i slutet av dagen, en tid för sig själv framför spegeln kanske? Eller bara av rent nöje? Men att klämma på huden är som sagt aldrig bra. Man kan få ärr och samtidigt ge sig själv (nya) finnar eftersom man trycker in bakterier i huden. Och vips är man inne i en ond cirkel. Man ger sig själv nya plitor att pilla på. Och även fast alla klämmer, mer eller mindre, så tappar vissa helt kontrollen. De klämmer tvångsmässigt på allt de ser och kan inte sluta. Av en hudterapeut fick jag nyligen höra att "Självförvållad acne" var ett av de vanligaste hudproblemen hos hennes patienter. Jag visste faktiskt inte att det hade ett eget namn; Acne Exoriee. Googlar man runt lite får man massvis av träffar. För riktigt svåra fall räcker inte behandling av hudläkare, då rekommenderas även kognitiv beteendeterapi. I USA finns till och med ett 12-stegs-program inspirerade av det för Anonyma Alkoholister. Har man inte fullt så stora problem, utan mest en ovanan man vill bryta har jag annars ett par heta tips. Det fanns nämligen en tid då jag också gillade att stå försjunken i min egen värld, pillandes framför spegeln. Men det var som sagt länge sen nu. Vi renoverade badrummet och skaffade barn. I vårt numera mörk-kaklade badrum är belysningen alldeles för dålig (bra för självförtroendet rent allmänt) och egen-tiden om kvällarna har krympt rejält. Och tack och lov för det. Min hy är så mycket finare nu. Lite tunnare och rynkigare kanske, men utan orenheter i alla fall. 

Visste du att på youtube (var annars?) frodas en bizarr subkultur. Där hittar man mängder av lätt groteska finnklämmar-filmer. Sök bara runt på zits, pimple, eller varför inte "best pimple pop ever". 

Vitamin A-syra (Tretinoin) – Läkemedlet mot acne, pigmentfläckar och rynkor

vitamin-a-syra-tretinoin-retin-a

Receptbelagt läkemedel som i vissa länder säljs över disk

Vitamin A-syra, eller Tretinoin är ett läkemedel mot acne och solskadad hud. Det introducerades i början av 70-talet och är ett av de få ämnen som verkligen har bevisad effekt mot rynkor och andra ålderstecken i huden. Ämnet går ner i underhuden och effekten är kliniskt dokumenterad i ett stort antal studier. Tretinoin är ett registrerat läkemedel och är inte tillåtet i kosmetika inom EU. I Sverige krävs med andra ord ett recept, men i vissa länder (bland annat Thailand, USA, Italien och Spanien) kan man köpa Tretinoin-kräm under namnet "Retin-A" eller "Renova" över disk på apotek. Vitamin A-syra används även som invärtesmedicin (Vesanoid) som behandling av en form av leukemi acute promyelocytic leukemia (APL) och det forskas även på vitamin A-syra och andra former av cancer. Första gången jag själv kom i kontakt med Tretinoin var i 20 års åldern när jag fick Aberela utskrivet för min något orena hy.   

Effekter av Vitamin A-syra

Vitamin A-syra är ett derivat (nedbrytningsprodukt) av Vitamin A (retinol) och ett ämne som i liten mängd behövs för att kroppen ska fungera. Det hjälper celler att växa och utvecklas. Man vet att det i hudcellen finns en retonid-receptor (mottagare) för tretinoin som man tror fungerar som en slags av/på-knapp i cellen. En switch inblandad i en mängd olika funktioner i huden som t ex celltillväxt, proteinomsättning och sebumproduktion. 

Tretinoin anses bland annat öka mängden kollagen och blodkärl i huden samtidigt som det exfolierar det översta hudlaget av döda hudceller. Dessutom hämmar Tretinoin ett enzym (MMP – matrix metalloproteinases) från att bryta ner kollagen- och elastinfibrer i huden. Sammantaget ger detta en hud med ett slätare och friskare utseende. Eftersom solskadad hud ofta har ett förtjockad överhud (epidermis) och förtunnad läderhud (dermis), ojämn pigmentering och gulaktig hudton är Tretinoin-kräm en effektiv behandling av just solskadad hud. För att få en märkbar effekt krävs några månaders behandling. Här följer några dokumenterade effekter av Tretinoin:

  • stimulerar kollagen- och elastinfiberbildning
  • hämmar melaninproduktion
  • exfolierar hudens översta lager
  • minskar rynkor
  • förbättrar hudstruktur
  • förbättrar hudton, ge friskare färg åt gultonad hud
  • behandlar acne
  • minskar storleken på porer
  • minskar sebumproduktion och olighet
Effekten av Tretinoin-kräm på rynkor kan delvis bero på krämens i övrigt fuktbindande egenskaper. I tester minskade nämligen även krämbasen (utan tretinoin) i placebogruppen mängden torrhetsrynkor. 

Skillnad mellan Vitamin A och Vitamin A-syra 

Även om Vitamin A ombildas till vitamin A-syra i kroppen så har de olika ingredienserna inte samma effekt när det stryks på huden. Dels är omvandlingsgraden inte särskilt hög och olika från person till person. Dessutom är Vitamin A instabilt även fast det finns kosmetikatillverkare som säger sig använda stabilere former av A-vitamin. Retinol är en vanlig ingrediens i antiage-produkter.

Vitamin A-syra är naturligt förekommande i nyponfröolja med en koncentration av 125 ug per 100 gram (= 0,0000125%). Tretinoin-kräm som utvärtes läkemedel tillverkas i koncentrationer av mellan 0,025% - 0,1%. 

Bieffekter – bör inte användas av ammande och gravida

Det är långt ifrån riskfritt att använda Tretinoin-kräm. Vanligaste bieffekterna är rodnad och fjällning, framförallt i början av behandlingen. Känns ungefär som en hettande solsveda. Tretinoin gör huden mer känslig för UV-strålning bland annat genom sin exfolierande effekt och bör därför alltid tillsammans med hög UV-faktor (och kanske undvikas helt under sommaren?). Vitamin A-syra bör heller inte användas tillsammans med någon annan form av exfoliering/peeling. Dessutom är tretinoin hudirriterande. Det finns ett antal djurstudier som pekar på att Tretinoin både är reproduktionstoxiskt (kan ge fosterskador) och cancerogent. Därför bör Tretinoin undvikas av gravida. Det saknas data om hurvida tretinoin går över i bröstmjölk, men den allmänna rekommendationen är att undvika tretinoin under tiden man ammar. Tretinoin bör även undvikas av personer med skadad hud, akuta eksem eller hudinfektioner, rosacea och perioral dermatit.

tretinoin-vitamin-a-syra-retinoic-acid-ewg

Bild: utdrag från EWG Skin Deep.

Användning

Tretionin-kräm ska strykas på i ett tunnt lager en gång dagligen, på kvällen. Att anvädna krämen oftare eller med större mängd ger inte bättre effekt, utan kan istället ge en ökad irritation (långvarig irritation är i sig nedbrytande för huden). Man bör vänta 20-30 min efter att ha tvättat ansiktet (och torka sig försiktigt utan att gnugga hårt) innan krämen stryks på. Vid kraftig rodnad och irritation bör man göra ett uppehåll och sedan endast behandla varannan/var tredje dag tills huden har vant sig. Undvik kontakt med ögon, ögonlock, näsborrar, mun och slemhinnor.

Samtidigt som man anväder Tretinoin-kräm bör man undvika andra potentiellt irriterande hudvårdsprodukter som peeling, starka tensider, produkter som innehåller citrusfrukter, kryddor eller en hög andel alkohol. 

Vid behandling av acne kan en förbättring ses redan efter 2-3 veckor eller upp till 6 veckor. Vid solskadad hud och rynkor tar det 3-6 månader för synligt resultat. Därefter kan det räcka med en underhållsbehandling av 1-3 gånger i veckan.

Läkemedelsnamn: Aberela, Retin A, Renova, Airol, Atralin, Avita, Retacnyl, Refissa, ReTrieve, or Stieva-A

Synonymer, verksamt ämne: Tretinoin, Vitamin A-syra, Retinsyra, Retinoinsyra, All-Trans-Retinoic Acid, ATRA, Vitamin A Retinoic Acid, 

Läs mer om Vitamin A-syra på Shenet.

Källa:

Acne av mjölk. Inte choklad

chocolate-acne-mjolk-choklad

Studier som visar samband mellan kost och acne

Vad är egentligen bevisat om acne och mat? Fram till 2007 var den rådande (vetenskapliga) uppfattningen att kosten inte hade någon påverkan på förekomsten av acne. Men efter 2007 har det kommit flera olika forskningsrapporter som bevisar motsatsen. Jag hittade t ex en intressant studie Diet and acne: a review of the evidence - i sig en sammanställning av 29 olka forskningsrapporter, publicerad i The International Society of Dermatology.

Därför får man finnar av viss sorts mat

Acne är ett resultat av flera faktorer, bland annat en överaktiv talgproduktion. Talgkörtlarnas aktivitet stimuleras av androgena (manliga köns)hormoner - ett hormon även kvinnor har. Det är därför man får mer finnar i tonåren, då produktionen av könshormon ökar. Viss typ av mat kan i sin tur påverka balansen av könshormoner och öka androgenet i kroppen.

Mat som kan öka förekomsten av acne

  • Mejeriprodukter
  • Mat med högt GI (Glykemiskt Index)  
  • Mättat fett
  • Fel balans mellan omega 6 och 3 

Mejeriprodukter

Animaliskt protein, särskilt från mjölk bidrar till att öka ett av kroppens tillväxthormon. Det här tillväxthormonet (IGF-1, en insulinliknande tillväxtfaktor), höjer androgenet som då som sagt i sin tur ökar talgproduktionen.

(En förhöjd nivå av IGF-1 ökar även risken för prostatacancer, vilket är anledningen till att män över 40 rekommenderas att inte äta mer mejeriprodukter än vad som motsvaras av två glas mjölk.)

Mat med högt GI

Det har visats sig finnas ett samband mellan insulinkänsligheten och hormonbalansen. Om man regelbundet äter mycket snabba kolhydrater (högt GI) och får en förhöjd nivå av insulin i kroppen stimuleras också produktionen av androgena hormoner och talgproduktionen. Mat med högt glykemiskt index har också kunnat visat sig kunna påverka de talgproducerande cellernas delningsförmåga.

Mättat fett

Ett för högt intag av mättade fetter (hårda i rumstemperatur, tex cocosfett och smör) höjer den androgena nivån och därmed talgproduktionen. Läs mer.

Fel balans mellan omega 6 och 3

Det är viktigt att äta rätt balans av fetter. Man brukar tala om Omega 6:3 Ratio. Vegetabiliska oljor (omega 6) kan bli inflammationsbildande i kroppen om de äts i för stor mängd jämfört med omega 3 (fiskolja). Stenåldersmänniskan sägs ha haft en ratio på 2:1. En västerländsk diet har en ratio på 9:1 (och en japan har 4:1). Den här obalansen av fetter ökar med andra ord risken för inflammatorisk acne. 

Choklad däremot...

Det finns inga tydliga studier som visar på att kakao eller choklad i sig skulle öka risken för acne.

Källa:

 

 

Smart. Om det inte vore för sockret

/sites/default/filstarbucks-discoveries-seattle-latte-beautycomesclean-skonhetsblogg-mitte

Älskar idén om att kunna köpa en islatte på pressbyrån. Men varför så sliskigt söt? Hade det inte varit bättre om den var sockerfri?

Socker är för övrigt något som ibland kopplas till ökad förekomst av acne, även fast den vedertagna uppfattningen är att acne inte påverkas av vad vi äter.

 

Din helt unika bakteriekostym

skin-bacteria

Vi är inte ensamma, på huden myllrar det av bakterier och andra mikrober. Man kan säga att vi alla är klädda i en egen unik bakteriekostym bestående av en stor mängd olika bakterier. I en studie gjord på New York University of Medicine 2007 togs ett prov från underarmen på sex individer, tre kvinnor och tre män. Av totalt 182 bakteriearter var det bara fyra som kunde hittas hos samtliga sex personer. Man hittade även tre arter som bara fanns hos männen och inte hos kvinnorna. Sammansättningen av mikrober förändrades dessutom över tid. Varje person i undersökningen hade en bestående kärna av dominerande bakterier, medan andra arter kom och gick. Enligt Martin J Blazer, som ledde studien är hudens ekosystem extremt känsligt för yttre påverkan. Det räcker med att byta duschtvål, schampo eller tvättmedel för att störa hela bakteriefloran. Ett antal bakteriearter kan faktiskt bytas ut bara att du byter från bomullströja till ulltröja. Man vet ännu inte vilken effekt och funktion den här bakteriefloran har på vår hud, men det är ett område som det forskas vidare i.

Många olika forskningsområden

I framtiden hoppas forskarna bakom studien på att hitta ett samband mellan olika inflammatoriska hudsjukdomar (som psoriasis och eksem) och vissa mikrober. I en artikel från 2010 i PNAS (Proceedings of the National Academy of Science of the United States of America) för en annsn grupp forskare fram detta som ett tänkbart forskningsområde inom rättsmedicin. Eftersom bakterikostymen är högst individuell kan den liknas vid ett fingeravtryck som skulle kunna spåras på samma sätt. Inom skönhetsindustrin är probiotika, dvs att tillföra kroppen särskilda stammar av sk goda bakterierarter, just nu ett hett forskningsområde. Kanske får vi snart se krämer med snälla bakterier som kan förebygga acne?

Image by Darlyne A. Murawski/NGS 

Subscribe to Acne