D-vitamin

Bra inlägg om D-vitamin!

coach-mike-d-vitamin-solar

Vad vi bråkar om hemma, bland annat :)

Min kille och jag har helt olika uppfattning om solen. Han dyrkar den och missar inte en möjlighet att lapa upp mängder av D-vitamin. Jag däremot sitter helst i skuggan, med högsta spf och hatt. Förutom att solen är hudens fiende nummer ett och garanterat ger dig rynkor (och i värsta, värsta fall hudcancer) så har Coach Mike rätt i en sak: D-vitamin är superviktigt för hälsan och solen är den främsta källan till det. Läs hans inlägg här.

 

D-vitamin, så mycket sol behöver du

d-vitamin-tid-sol-beauty-comes-clean-skonhetsblogg

15-30 minuter, lättklädd och utan solkräm 

D-vitaminbehovet och därmed soltiden är indivduellt, bland annat beroende på kroppsstorlek, hudfärg, ålder och vilken D-vitamin nivå du har i kroppen från början. Men att utsätta sig för stark sol mellan 15 och 30 minuter, utan solkräm och med bart ansikte, armar och ben brukar vara en vanlig rekommendation.

I Sverige räcker bara solen mellan maj och augusti

D-vitamin bildas av kolesterol i huden när vi träffas av UVB-strålning. Eftersom atmosfären filtrerar bort det mesta UVB när solen står lägre än i 45 graders vinkel så är det bara mitt på dagen mellan maj och augusti som solen räcker på våra breddgrader. Är din skugga kortare än du själv så står solen tillräckligt högt. I solarium finns inga UVB-strålar och en solkräm med hög SPF filtrerar bort alldeles för mycket UVB-strålning för att man ska kunna bilda tillräckligt med D-vitamin.

Därför så viktigt med D-vitamin

D-vitamin är egentligen en grupp fettlösliga prohormoner som omvandlas till aktiva och livsnödvändiga hormon i kroppen, inblandat i en mängd biologiska processer. Vi har över 1000 gener som är känsliga för D-vitamin, så en brist kan teoretiskt sett ge nästan vilken sjukdom som helst. Allt från depression, infektionskänslighet, graviditetskomplikationer, hjärtsjukdomar och autism har kopplats till D-vitaminbrist. Och brist har de flesta svenskar, särskilt vintertid.  Med åldern försämras förmågan att bilda D-vitamin.

Testa din nivå av D3!

Eftersom solsäsongen är så kort här i Norden (och för den som ogärna solar) och eftersom D-vitamin inte lagras så länge (halveras efter tre veckor) så kan det vara smart att ta tillskott. Men helst bör man först ta ett blodprov testa sin D-vitamin-nivå för att få rätt dosering. Ett sådant test kan man tex få hjälp med av min sambo som är kost och träningsrådgivare och bloggar här. Han har skrivit ett par bra inlägg om D-vitamin här och här.
 

Sola säkert del 1: Sola eller inte?

Anja-rubik-camilla-akrans

Hur är det egentligen, ska man sola eller inte? Hur mycket är lagom och på vilket sätt ska man bäst skydda sig? Idag har solande och solskydd blivit ett alltmer kontroversiellt ämne. Främst av två skäl:

- Ny kunskap kring vårt grundläggande behov av D-vitamin – som på bästa sätt tillgodoses genom att huden exponeras för solljus.

- Tveksamheter kring de kemikalier som används i solskyddsprodukter – eftersom det finns studier som visat att de kan vara såväl hormonstörande, allergiframkallande som hudnedbrytande (genom att tillsammans med UV-ljuset bilda fria radikaler).

Men som med så mycket annat är det här varken enkelt eller självklart. Studierna är inte entydiga och det är rätt svårt att begripa vad och vem man ska lita på. Så knepigt att t ex många ekologiska hudvårdsmärken helt valt att utesluta solprodukter ur sitt sortiment. Men ett är i alla fall helt säkert: Att sola bryter ner huden och markant ökar risken för hudcancer.

I en serie inlägg här ska jag försöka reda ut begreppen och ta upp de olika aspekterna av sol och solskydd.

Solskolan - mer läsning om solen!

 

Bild: Camilla Åkrans för Numero.

 

Subscribe to D-vitamin