Skönhetstips

Varva ner, koppla av och vila dig snygg i sommar!

kortisol-koppla-av-varva-ner-de-stress-chill-skin-hud

Avkoppling, rena föryngringskuren!

Passa på, slappa dig igenom semestern med gott samvete. Att vila och koppla av är rent fysiskt välgörande för hela kroppen, så även för huden. När du varvar ner eller sover sänks nämligen nivån av stresshormon, kortisol i kroppen. Kortisol kallas också "dödshormonet" eftersom det har en generellt nedbrytande effekt på kroppen. Kortvarig stress och tillfälliga kortisoltoppar är inte skadliga, men att ständigt gå runt och vara stressa med konstant förhöjda kortisolnivåer påverkar kroppen negativt på en rad olika sätt. Bland annat bidrar kortisol till en snabbare nedbrytning av kollagenfibrer, inte helt positivt då hudens vävnad till 90% består av kollagenfibrer. Att stressa för mycket är alltså ett sätt att påskynda hudens åldrandeprocess. Men även andra hudproblem, som t ex acne påverkas negativt av stress.  

Så försämras hudens hälsa av kortisol

Överexponering av kortisol kan påverka huden genom att:

  • Öka oljeproduktionen och därmed indirekt bidra till akne
  • Öka sötsuget och mängden AGEs (Age-related Glycation End-products) som i sin tur kan ge ökad mängd akne och rynkor
  • Påverka insulinkänsligheten och ge förhöjt blodsocker (dvs mer AGEs i omlopp)
  • Öka mängden eikosanoider (inflammationsbildande signalsubstanser) och relaterade cytokiner och därmed bidra till: sämre sårläkning, långsammare cellförnyelse och hudirritaion med klåda, svullnad och rödhet (vilket är anledningen till att både eksem och rosacea kan triggas av stress)
  • Öka mängden fria radikaler som i sig har en nedbrytande effekt på huden (kan bland annat ge skador på hudens DNA och försämrad barriärfunktion och minskad fukthalt i huden)

Motion, meditation, yoga, sömn eller kosttillskott...
välj din stresshantering!

Förhöjda kortisolnivåer kan man få av många olika typer av stresstillstånd. Känslomässig stress, sömnbrist, eller till och med den fysiska stress som uppstår  under en diet. Fysiskt "stress" från träning (så vida det inte rör sig om extremt påfrestande träning) leder intressant nog inte på samma sätt till förhöjt kortisol, utan kan tvärtom sänka kortisolnivån.

Förutom att motion är en effektiv stresshantering så finns många andra sätt att sänka sitt kortisol. Att utsätta sig för mindre stress är kanske det mest självklara. Eftersom det är högst individuellt vad som stressar måste den stressade fundera över orsakerna. Kanske reflektera över sin livsstil, sitt jobb och sina relationer? Vad ger dig energi och vad dränerar dig på detsamma? Yoga, meditation och Tai chi är erkända metoder för stresshantering. Men att "bara" sova ordentligt funkar också. Förutom att kortisolnivåerna sänks under djupsömn så ökar dessutom mängden tillväxthormon (centralt för all cellförnyelse) när vi sover.  Därför är också sömn ett av de mest effektiva skönhetstipsen, dessutom helt gratis

Det finns många örter som kan verka rogivande. Varlerina, passionsblomma och kamomill för att nämna några. Men man kan också dricka grönt te som avkoppling. Den aktiva ingrediensen theanine i te lugnar nämligen utan att söva eller göra dig dåsig. Ashwagandha, även kallad indisk ginseng traditionellt använd inom den ayurvediska medicinen, är en annan växt som kan motverka stresssymptom och ge ökad energi. Dessutom har både grönt te och ashwagandha en förmåga att trigga kroppens egna kraftfulla antioxidantförsvar, det sk Nrf2 vilket gör dem extra intressanta.

Källa:

Sömn – förmodligen det mest effektiva skönhetsmedlet

/sites/default/files/imbeautysleep-skonhetssomn-marilyn-monroe-skonhetsblogg

Därför så viktigt för huden att vi sover

När vi sover som djupast ökar kroppens tillväxthormoner som styr cellförnyelse och vävnadsuppbyggnad. Ostörd sömn i minst 6-8 timmar är det optimala skönhetsmedlet. 

Skönhetssömn ingen myt – den kallas Deltasömn

Vår sömn passerar fem olika stadier som återkommer i flera cykler under natten. Många känner till den sista fasen, drömfasen (REM-sömn – Rapid Eye Movement). Den föregås av den fjärde fasen, deltasömnen. Då visar hjärnan på långsamma vågor och det är nu all den viktiga tillväxten ökar. Kortisol och insulin-nivåerna sjunker och istället ökar hudens produktion av kollagen. 

Därför ser man så risig ut efter en dålig natt

Ett skäl till att det direkt syns i ansiktet när man sovit dåligt (fina linjer, mörka cirklar under ögonen, grådaskig färg och för vissa rödflammighet) tror man beror på en omedelbar vätskeförlust i huden. Kollagenfibrer bidrar till att hålla huden vätskefylld och smidig. 

Bevisat att du blir omedelbart snyggare av att sova

Ska man på en viktig dejt eller jobbintervju kan det verkligen löna sig att sova ordentligt natten innan. Enligt en studie gjord av forskare vid Karolinska Institutet, publicerad i British Medical Journal så uppfattas vi mer attraktiva när vi är utvilade. 23 försökspersoner fotograferades både efter en dålig natts sömn som när de var ordentligt utvilade. Bilderna bedömdes av 65 personer som fick uttala sig om hur attraktiva, hälsosamma och pigga/trötta personerna på bilden var. Genomgående ansågs bilderna där testpersonerna sovit dåligt som mer ohälsosamma och mindre attraktiva.

/sites/deskonhetssomn-somn-karolinska-institutet

Till vänster har testpersonen sovit dåligt och till höger är han utvilad.

Dålig sömn är kopplat till en rad hälsoproblem som övervikt och ökad inflammation i kroppen. Här kan du läsa mer om sömn, hälsa och träning.  

Källa:
John Axelsson, Tina Sundelin, Eus J W Van Someren, researcher, Andreas Olsson, researcher, Mats Lekander, "Beauty sleep: experimental study on the perceived health and attractiveness of sleep deprived people", 14 december 2010 (Sammanfattad: Karolinska institutet, "En god natt sömn ger ökad attraktionskraft")

Alexandra Drosu, "For healthy skin get som sleep", Los Angeles Times, 8 november 2009

Bild:
Eve Arnold, Magnum Photos – Marilyn Monroe, 1955

Subscribe to Skönhetstips